ΞΕΡΙΖΩΜΟΣ - ΔΙΩΓΜΟΣ
Ρίζα, πατρογονική γή : Μικρά Ασία τόπος αναφοράς .
Ξεριζωμός: βίαιη αποκοπή από τον τόπο αναφοράς, την ρίζα.
Διωγμός: βίαιος αποχωρισμός, υπο την απειλή και κίνδυνο θανάτου.
Οι μεγάλες κρίσεις όπως οι μεγάλης έκτασης φυσικές καταστροφές , οι μαζικές γεννοκτονίες ( Ποντίων και Αρμενίων), οι διώξεις, προκαλούν στα άτομα το αίσθημα έλλειψης ελέγχου της ίδιας τους της ζωής (συνθήκες, όροι διαβίωσης κ.α.). 'Αλλωστε, χαρακτηριστικό των κρίσεων είναι ότι βιώνονται ως κάτι απρόσμενο, πυροδοτώντας μια έντονη αβεβαιότητα για το μέλλον, το άγχος ή το μακροχρόνιο άγχος και την βαθιά μελαγχολία 1.
Ο βίαιος εξαναγκασμός των Μικρασιατών να εγκαταλείψουν τις ιδιοκτησίες τους και την πατρώα τους γη, υπό την απειλή του θανάτου , άλλων κινδύνων ή ακόμα και της ταπείνωσης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, προκάλεσε αλλαγές στον καθημερινό τρόπο ζωής τους. Οι επιζώντες ως πρόσφυγες δεν έτυχαν της καλύτερης δυνατής αντιμετώπισης, τόσο από το κράτος Πρόνοιας της Ελλάδος τότε ως χώρας υποδοχής , όσο και από τους ντόπιους πληθυσμούς των περιοχών που τους φιλοξένησαν ή εγκαταστάθηκαν.
Η εγκατάσταση τους στον Ελλαδικό χώρο ήταν η αρχή για έναν νέο αγώνα επιβίωσης. Είχαν να αντιμετωπίσουν τις ανθυγιεινές συνθήκες διαβίωσης, την ελλιπή διατροφή,την έλλειψη στέγης, την δυσκαμψία των γραφειοκρατικών διαδικασιών, την ξενοφοβική και ρατσιστική στάση των ντόπιων σε συνδιασμό με την καταπολέμηση ψυχικών διαταραχών.
Η βιαιότητα και ο ακούσιος αποχωρισμός από αγαπημένα πρόσωπα, από την πατρίδα τους καταγράφηκαν στο "συναισθηματικό DNA" τους.
Η ιστορία της προσφυγιάς το 1922, το φωτογραφικό και κινηματογραφικό υλικό, οι μνήμες και μαρτυρίες, τα τραγούδια και τα λογοτεχνικά έργα των προσφύγων (Ηλίας Βενέζης , Διδώ Σωτηρίου) θα μπορούσαν να αποτελέσουν την πρώτη ύλη για το σχεδιασμό προγραμμάτων με στόχο την προώθηση της διαπολιτισμικής συνείδησης στην χώρα μας, είτε μέσω της Εκπαίδευσης στα σχολεία, είτε μέσω συλλόγων , είτε και μέσω της Κίνησης των Πολιτών. Με παραποίηση στοιχείων της ιστορίας και λήθη του παρελθόντος πως είναι δυνατόν να κατανοήσουμε την προσφυγιά , να ευαισθητοποιηθούμε, να κινητοποιηθούμε και να δράσουμε;
Ξεριζωμός: βίαιη αποκοπή από τον τόπο αναφοράς, την ρίζα.
Διωγμός: βίαιος αποχωρισμός, υπο την απειλή και κίνδυνο θανάτου.
Οι μεγάλες κρίσεις όπως οι μεγάλης έκτασης φυσικές καταστροφές , οι μαζικές γεννοκτονίες ( Ποντίων και Αρμενίων), οι διώξεις, προκαλούν στα άτομα το αίσθημα έλλειψης ελέγχου της ίδιας τους της ζωής (συνθήκες, όροι διαβίωσης κ.α.). 'Αλλωστε, χαρακτηριστικό των κρίσεων είναι ότι βιώνονται ως κάτι απρόσμενο, πυροδοτώντας μια έντονη αβεβαιότητα για το μέλλον, το άγχος ή το μακροχρόνιο άγχος και την βαθιά μελαγχολία 1.
Ο βίαιος εξαναγκασμός των Μικρασιατών να εγκαταλείψουν τις ιδιοκτησίες τους και την πατρώα τους γη, υπό την απειλή του θανάτου , άλλων κινδύνων ή ακόμα και της ταπείνωσης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, προκάλεσε αλλαγές στον καθημερινό τρόπο ζωής τους. Οι επιζώντες ως πρόσφυγες δεν έτυχαν της καλύτερης δυνατής αντιμετώπισης, τόσο από το κράτος Πρόνοιας της Ελλάδος τότε ως χώρας υποδοχής , όσο και από τους ντόπιους πληθυσμούς των περιοχών που τους φιλοξένησαν ή εγκαταστάθηκαν.
Η εγκατάσταση τους στον Ελλαδικό χώρο ήταν η αρχή για έναν νέο αγώνα επιβίωσης. Είχαν να αντιμετωπίσουν τις ανθυγιεινές συνθήκες διαβίωσης, την ελλιπή διατροφή,την έλλειψη στέγης, την δυσκαμψία των γραφειοκρατικών διαδικασιών, την ξενοφοβική και ρατσιστική στάση των ντόπιων σε συνδιασμό με την καταπολέμηση ψυχικών διαταραχών.
Η βιαιότητα και ο ακούσιος αποχωρισμός από αγαπημένα πρόσωπα, από την πατρίδα τους καταγράφηκαν στο "συναισθηματικό DNA" τους.
Η ιστορία της προσφυγιάς το 1922, το φωτογραφικό και κινηματογραφικό υλικό, οι μνήμες και μαρτυρίες, τα τραγούδια και τα λογοτεχνικά έργα των προσφύγων (Ηλίας Βενέζης , Διδώ Σωτηρίου) θα μπορούσαν να αποτελέσουν την πρώτη ύλη για το σχεδιασμό προγραμμάτων με στόχο την προώθηση της διαπολιτισμικής συνείδησης στην χώρα μας, είτε μέσω της Εκπαίδευσης στα σχολεία, είτε μέσω συλλόγων , είτε και μέσω της Κίνησης των Πολιτών. Με παραποίηση στοιχείων της ιστορίας και λήθη του παρελθόντος πως είναι δυνατόν να κατανοήσουμε την προσφυγιά , να ευαισθητοποιηθούμε, να κινητοποιηθούμε και να δράσουμε;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου